ARTIKLERNYHEDER

Ny bevægelse af artister redefinerer dansk rapmusik

23032425_2087855664781208_4692189149696071831_n

“Det er så outdated at hate”

Således indleder rapperen Baby Bino et Soundvenue interview, der handler om den nye generation af unge rappere, som er ved at overtage den danske rapscene. Baby Bino er tidligere medlem af gruppen Pizzagang og for nyligt sprunget ud som soloartist i rapkollektivet Rigforevigt.

Det er en tendens på forskellige sociale platforme, at nye artister fra den danske rapscene bliver klandret for at rippe musikalske stilarter fra andre danske eller udenlandske artister. Kommentarer som “Fuck det er wannabe Migos”, “Lil Pump wannabe” eller “Skimask ripoff” er en fast følge i kommentarsektionen på blandt andet YouTube, når nye danske rappere poster deres musik.
Den nye bølge af danske rapartister bliver altså på denne måde sammenlignet med særprægede artister som Lil Pump og Migos fra den amerikanske hiphopscene, hvor de fra den danske musikscene bliver sidestillet med fransk-inspirerede artister som Gilli, og der er derfor som selvfølge opstået en konflikt, når der på den måde spændes ben for en masse nye artisters kreative udfoldelser.




Her hviler der et problem hos den danske musikkultur, som har vist sig ikke at være særlig omstillingsparat. Folket insisterer på at sammenligne noget, som er fuldstændig usammenligneligt. Der ligger ofte en forventning om, at denne form for ny rapmusik opstår på grundlag af et “for sjov-projekt”, og her kategoriseres det tit under termet “SoundCloud rap”.
Er man selv en del af bevægelsen eller det miljø, den er udsprunget fra, og derfor sidder med en dybere indsigt, så vil man derimod i forvejen have været opmærksom på, at der blot er tale om en fornyelse inden for dansk rapmusik, som allerede har været undervejs i USA i et par år efterhånden, hvor det er de unge talenter, der står i front og selv har styring over, hvordan de definerer rapmusik.

Om det er janteloven, der trykker i den danske musikkultur, er der en snært af mistanke om hos artisterne selv:
Produceren Lille Høg, som er i stormende fremgang i dansk musik på netop dette genrefelt, kom med et statement på sin Instagram story d. 25 april, hvor han refererede til en YouTube kommentar, der kritiserede Baby Binos nye single “Jordbær” – kritikken lød på, at han “ikke er Branco, Stepz eller tæt på Gilli”.

Lille Høgs statement lød således: “Opmærksomhed alle der hater på dansk rap – Det er snæversynede kommentarer som den her, der spænder ben for, at der bliver lavet ny spændende rap i Danmark. Alle behøver ikke lyde som Gilli eller Branco. Danmark er det mest hateragtige, konservative land, hvad der angår musik. Molo er inspireret af fransk rap, ligesom jeg og så mange andre er inspireret af Atlanta rap, hvilket originalt er inspireret af Miami Bass og Three 6 Mafia. Intet er originalt, men alle gør deres egen ting. Fuck janteloven og fuck haters. God dag.”

Spørger man helt nye skud på stammen som rapartisten Cxrtier, bekræfter han, at forventningerne til rapmusik i dag er med til at skabe forhindringer for mange nye kunstnere. Cxrtier har tidligere lavet musik under metalgenren og fortæller, at tilgangen til nye artister indenfor denne genre er, at de bliver taget meget mere seriøst, hvorimod det er forudindtaget, at man som rapper i dag ikke som udgangspunkt har interesse i at gøre seriøs karriere ud af sin musik, men nærmere arbejder med det som et mindre projekt eller blot som tidsfordriv. Dette er dog sjældent tilfældet, og derfor er det også blevet populært at samles som et hold, uden at være en sammenhængende musikgruppe, så man som individuelle artister kan støtte og inspirere hinanden omkring netop dét, at være seriøse omkring at lave denne gren af hiphop.

Vi kan altså konkludere, at dansk musikkultur er ved at blive introduceret til en hel ny strøm af rapmusik, der ikke vurderer kvalitet ud fra noget lyrisk, hvor ingen har patent på, hvordan rapmusik skal lyde, og som kræver en del tilvænning hos de musikinteresserede, der ikke selv har været en del af bølgen med Lil Yachty, Chief Keef, Gucci Mane og lignende, der ramte USA for nogle år tilbage.

Fremtidens rapmusik kommer til at være præget af meget frembrusende og karakteristiske unge mennesker, som godt kan lide at rappe om, hvor fedt de har det.
Lyt til det. Hvis du ikke kan lide det, så sæt det på igen.

Share: